Miltä tuntuisi opiskella luonnon välittömässä läheisyydessä sijaitsevassa koulussa, jossa kaikki ympäröivät materiaalit on kaikille käsinkosketeltavan tuttuja?
Tätä taustaa vasten tanskalainen Fors arkitekter ja suomalainen Arkkitehtuuri- ja muotoilutoimisto Talli lähtivät yhteisvoimin suunnittelemaan oppimisympäristöä osaksi vehreää maisemaa.
Helsingin uusi Maatullin peruskoulu ja päiväkoti kytkeytyy läheisesti luontoon. Vihreä koulukonsepti pohjautuu tutkimustuloksiin, joiden mukaan puurakenteinen, luonnonläheinen oppimisympäristö voi vaikuttaa myönteisesti lasten henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin.
Jatke Oy:n urakoima Maatullin koulu ja päiväkoti sijaitsee vehreällä puistoalueella Helsingin Tapulikaupungissa. Uudisrakennuksessa on tilat 700 oppilaalle ja 238 päiväkotilapselle.
Fors Arkitekter-toimiston ja arkkitehti Rebecka Blomqvistin laatima ehdotus ”Metsäaukio” voitti Helsingin kaupungin kaksivaiheisen suunnittelukilpailun Maatullin koulun, päiväkodin ja leikkipaikan uudisrakennuksesta.
Arkkitehti- ja muotoilutoimisto Talli luotsasi hankkeen toteutussuunnittelua Suomessa.
Monien toimintojen kokonaisuus
Lähes 10 000 bruttoneliön kokoinen rakennus on suunniteltu kotoisaan olemiseen ja intiimissä mittakaavassa.
Loistavana esimerkkinä toimii mm. liikuntasali, joka sointuu rakennuksen muiden osien jatkeena harmonisena. Yli 500 neliön sali on jaettavissa täyskankaisella Aura 210 laskosseinällä mahdollistaen kahden samanaikaisen ryhmän tilan yhteiskäytön.
Rakennus on suunniteltu Tapulikaupungin keskeiseksi toiminnalliseksi palvelurakennukseksi, jolla on vahva ja juureva preesens juuri sille varatussa paikassa.
Oppimisen keidas yhteydessä luontoon
Aukiomainen sisäpiha tuo vehreän luonnon koulun sydämeen, elävöittäen oppimisympäristöä ja tarjoten tavanomaisesta poikkeavaa luontoarvoa. Koulu ja sen pihojen oppimisympäristöt sulautuvat saumattomasti läheiseen puistomaisemaan, eikä maastoon tai puihin ole tarvinnut kajota.
Käyttäjiensä näkökulmasta suunniteltu koulu tarjoaa nuorille oppijoille vihreän ja joustavan opiskeluympäristön, joka tukee heidän hyvinvointiaan, keskittymistään ja luovuuttaan.
Oppimisympäristö osana yhteisön kohtaamisia
Rakennuksen eri siivet kytkeytyvät toisiinsa keskeisten yhteistilojen kautta, luoden suureen rakennukseen inhimillisen mittakaavan, jossa kaikenikäisten oppijoiden on helppo löytää tiensä, kohdata muita ja oppia toisiltaan. Tehokas pohjaratkaisu takaa kaikki toiminnot lyhyen matkan päähän rakennuksen sisäänkäynneistä ja keskisestä sisäpihasta.
St-team toteutti kohteen yhteis- ja opetustilojen Aura 120 taiteseinät. Osa taiteseinistä toteutettiin Aura 900 lasitaiteseinillä korostaen tilojen avaruutta ja yhteyttä toisiinsa. Taiteseinien värimaailma noudattaa rakennuksen maanläheisyyttä; oksatonta kuusiviilua sekä siihen kauniisti sointuvaa Formican Seringa -laminaattia on yhdistelty runsain mitoin istuen täysin seesteiseen ympäristöönsä.
Luonto talon sisällä
Puuta ja muita luonnonmateriaaleja on käytetty kauttaaltaan runsaasti, mikä liittää rakennuksen luontevasti maisemaan ja luo rauhallisen ja kutsuvan ympäristön, jossa jokainen oppija voi tuntea olonsa kotoisaksi. Vehreä sisäpiha ja valoisa, puuverhoiltu aula toimivat keskipisteinä, joihin on helppo kokoontua ja jotka samalla sujuvoittavat rakennuksessa liikkumista. Aulaan sijoittuva, kahteen suuntaan avautuva näyttämö on suljettavissa Aura 600 siirtoseinillä, muodostaen samalla ylimääräisen opetustilan esimerkiksi musiikinopetukselle.
Kullakin rakennuksen viidestä siivestä on oma yksilöllinen luonteensa, ja jokaisessa on erilaisia toimintoja, kuten oppimistiloja, ruokala, kuntosali, tiede- ja taidetiloja sekä päiväkoti. Oppimistilat ovat muunneltavissa erilaisiin oppimistoimintoihin tai oppilaiden tarpeisiin. Vehreät ulko-oppimistilat ovat keskeinen osa koulun pedagogiikkaa, jonka tavoitteena on auttaa lapsia ymmärtämään luonnon monimuotoisuutta ja inspiroida heitä rakentamaan kestävämpää tulevaisuutta.
Pehmeyttä luonnonmateriaaleista löytyy kalusteista, sekä erityisesti varhaiskasvatuksen tilanjakoon toteutetuista Design by irokoo-huopaovista seesteisen meleeratun harmaan sävyissä.
Puupalkintoehdokas 2024
Maatullin koulu ja päiväkoti on yhtenä ehdokkaana maineikkaassa Puupalkinto-kilpailussa. Puupalkinto myönnetään vuosittain rakennukselle, sisustukselle tai rakenteelle, joka edustaa korkealaatuista suomalaista puuarkkitehtuuria tai jossa puuta on käytetty innovatiivisella tavalla. Puupalkintoa on jaettu vuodesta 1994 alkaen. Loppusuoran puupalkintoehdokkaiden kesken järjestetään yleisöäänestys. Palkinnon myöntää Puuinfo Oy.
Vuoden 2024 Puupalkinnon voittajan valitsee Puuinfon nimeämä tuomaristo, jonka jäseninä toimii Oulun yliopiston arkkitehtuurin yksikön yliopisto-opettaja arkkitehti SAFA Matti Lakkala, Aalto-yliopiston Arkkitehtuurin laitoksen lehtori arkkitehti SAFA Karola Sahi ja Suomen arkkitehtiliitto SAFA:n puheenjohtaja arkkitehti SAFA Asko Takala.